Шануй мову

Рiдна моя мова – це та таїна, яка робить народ народом i увiнчує найтоншi порухи його душi.

Упродовж вiкiв український народ творив i шлiфував свою мову, заносячи в мовну скарбницю переплавленi у нiжнiй душi, добiрнi перлини пiзнання, почуття, мрiї. Але як же часто цi вiки були сповненi важкими випробуваннями на мiцнiсть, життєздатнiсть нашої рiдної мови!

DSC00341

Для кращого розуміння значимості рідної мови в Радивилівському професійному ліцеї проходив тиждень. Серед заходів були такі:

Оформлення фойє «Шануй мову», де ліцеїсти змогли ознайомитися із висловами та цитатами про значення мови. Наприклад: «Краще повільно і з помилками розмовляти власною мовою, ніж досконало мовою іншого народу» Магатма Ґанді.

Відкритий урок в 11 групі («Тракторист-машиніст с/г виробництва») на тему: «Говоримо українською правильно» провела Грицайчук В.А.. Метою було розкрити поняття «жаргон», «сленг», «арго», «макаронічна мова», виявити особливості української жаргонної лексики, дослідити її місце й роль у сучасному суспільстві, допомогти учням уникнути «суржика», виробляти навички правильного використання мовних засобів у різних ситуаціях мовлення дітей, виховувати любов і повагу до рідної мови.   Найактивнішими на уроці були Кобилянський С. та Кундеус С.

Урок-виставу «Поетичне слово Лесі Українки і Ліни Костенко» підготувала та провела викладач Кубіт О.А.. Учня 33 групи («Кухар. Кондитер.») було запропоновано закріпити свої знання про життєвий і творчий шлях Лесі Українки ознайомити їх із творчістю Ліни Костенко, розкрити особливості стилю поетес, виховувати в них любов до поезії. Активну участь в проведенні уроку взяли: Волошина О., Устичук М., Гром’як С., Прохорчук М., Гринюк А., Гнівошевська Н., Гуменюк М.

Під час виховної години «Мова має значення» (Борисевич І.П.) розповідалося, що українська мова за 4 останні століття пережила безліч придушень, тому і не стала загальновживаною і загальнонародною

Понад 4 століття в українців намагалися відібрати мову: законами, анафемами, указами, державними актами.

Документи, які зараз є у вільному доступі, а також історичні довідки засвідчують нищення української мови ще з далекого минулого.  А також – той факт, що вона за свою історію пережила дуже багато актів лінгвоциду (свідомого нищення мови як головної ознаки етносу).

Для порівняння: історія фіксує небагато проявів лінгвоциду на планеті: згадується у цьому зв’язку окупована Каталонія і заборона режимом Франко каталонської мови, лінгвоцид щодо української мови в Російській імперії та Радянському Союзі й лінгвоцид удегейської мови в СРСР.

В одному матеріалі непросто розглянути майже півтори сотні (в історичних довідниках найчастіше зустрічається число 134) задокументованих актів придушення української мови. Проте кожне століття свідомого нищення мови має свої особливості.

У традиційному щорічному Конкурсі знавців української мови ім..П.Яцика взяли участь 15 учнів, а переможцями стали: Гаврилюк Юлія, Устичук Марія та Козелок Роман.

Музичну перерву «Шануй мову» підготували викладач Борисевич І.П. та керівник гуртків Салійчук Я.В.. під час перерви учні виконували такі пісні: Романа Стахніва «Десь по світу» (виконували Дубчак Яна та Мендак Інна), Надії Дерев’яної «Батьківська мова» (Роза Ангеліна, Марцинюк Ольга, Сергійчук Каріна) та Олега Самойдюка «Мова єднання» (Оліфірук Алла). На закінчення учні у вишиванках організували мейнстрим «Люблю мову».

Також учні ліцею взяли участь у написанні ХVІІІ Всеукраїнського диктанту національної єдності. Найкраще написали учениці ІІІ курсу Волошина Оксана та Устичук Марія

В рамках тижня кухарів та української мови у групі №4  («Кухар. Кондитер») було проведено розважальну годину «Хороший кухар – найкращий лікар». Учасники команд «Котлетки», «Вітаміни», «Шалені апельсини» змагалися в мовно-кулінарних конкурсах, відгадували страви та виправляли помилки. За кожну правильну відповідь отримували інгредієнти, з яких мусили приготувати страву. Ямілова Н.В.(викладач спецдисциплін кухарів), Борисевич І.П. (викладач української мови) прагнули розширити знання учнів з української мови, пригадати вислови та правила вживання кулінарних термінів;

розвивати в учнів вміння працювати з наочними матеріалами, формувати навички роботи в групах; популяризувати обрану професію; виховувати в учнів любов до своєї майбутньої професії, до рідної  мови. Самими активними учасниками були Губська А., Мовчан А., Каналош Г., Карпець О.

Учні повинні вивчати свою рідну мову, адже вона слугує ключем для розвитку особистості, її освіченості та пізнання, без мовних знань вони не зможуть повноцінно брати участь в суспільному житті та розвитку неньки-України.

Губська Ангеліна, учениця

46058273_2161375130751831_3348198874366869504_n46076578_2279711738973841_1506997131020337152_n